Nyt viime aikoina (lue viimeisen vuoden aikana) olen ollut aika tylsistynyt hakiessa töitä ja yrittäessä pysyä työkykyisenä. Miulla on ollut paljon ongelmia jaksamisen kanssa. Olettanen, että pitkäaikainen stressi on syönyt energia varastoja ja olen saanut kärsiä siitä. Olen ollut töissä osa-aikaisesti niin paljon kuin pystyn, mikä lopulta ei ole ollut hurjaa määrää. Ja koska asun Lontoossa, täällä mikään ei ole halpaa. Nyt olen saanut päähäni, että koska olen virkannut paljon, yritän saada siitä hieman rahaa.

Tässä on ymmärrykseni oman yrityksen pitämisestä. Aloittaessa pitää ilmoittaa HMRC (Her Majesty's Revenue and Customs), että tekee pitää omaa yritystä. Omaksi yrityksesti tässä tapauksessa luokitellaan myös sole traider, eli toiminimellä toiminen yksinään. Ensimmäisenä vuotena ei tarvitse huolehtia veroista. Niitä maksetaan ekalta vuodelta jälkikäteen. Tässä vaiheessa kannattaa tosin säästää noin kolmannes tienesteistä. Yleisesti ottaen se kattaa kaikki vero, NI ja muut maksut. Sitten seuraavana vuonna ilmoitetaan kaikki tulot ja menot liittyen yritykseen ja maksetaan verot niiden mukaan. Jos kaikki tulot jää alle tonniin, pitää vain ilmoittaa, että on tehnyt alle tonnilla rahaa. Niin vähästä he eivät välitä. Tämä on uusi muutos lakiin ja taisi tulla voimaan vasta nyt tällä verokaudella.

Pakko sanoa, että tämä on erittäin pelottavaa. En ole ikinä ollut hyvä markkinoimaan ja näkymään. Olen aina ollut hiirukainen, jota ei huomata. En ole ikinä osannut näkyä. Nyt miun ainut toivo on näkyä. Saa nähdä miten tässä käy!

Pitänee miun laittaa tänne linkki Etsy-kaupastani FinnishCharm.