Kun asuu pidemmän aikaa toisessa maassa, jossain vaiheessa tapahtuu kulttuuri shokki. Tämä tapahtuu kaikille, shokin vahvuus tosin vaihtelee. Aluksi kaikki on hyvin. Tämä vaihe kestää yleensä muutamasta viikosta muutamana kuukauteen. Miulla shokin alkamiseen meni melkein kolme kuukautta. Miulle selitettiin tänään, että shokki johtuu siitä, että aivot on tottunut käsittelemään kulttuuria tietyllä tavalla, mutta sitten kun menee uuteen kulttuuriin, aivot ei voi käsitellä sitä enää samalla tavalla. Esimerkiksi minä, miulla on "uusi" kieli, uudet sosiaaliset tavat, tavat puhua, kohteliaisuus. Miun aivot yrittää lokeroida tätä miun oppimalla tavalla, mutta se ei onnistu. Tämä tekee aivoille stressiä. Sen pitää opetella uusi tapa käsitellä tietoa. Monesti shokissa vihaa uutta kulttuuria, koska se ei ole sama mihin on tottunut. Miulle tätä ei oo onneks tapahtunut. Mie tykkään Briteistä yhtä paljon kuin ennenkin. Täällä on hyviä ja huonoja juttuja, kuten Suomessakin. Mutta silti miun aivoissa on konflikti, että tieto ei lokeroidu oikealla tavalla. Tässä kestää oma aikansa. Meille kerrottiin, että kaverit, uudet harrastukset, ja tekeminen auttaa. Tässä ei kannata hirveästi murehtia, koska prosessi vie oman aikansa. Kun prosessi on käyty läpi, elämä taas normalisoituu.

Mitä miulle sitten tuo kulttuurishokki tarkoittaa. Mie oon huomannu tämän jo heti alusta, mutta mie olen paljon epävarmempi kuin normaalisti. Olen ujompi, en puhu niin paljoa enkä ole niin vapautunut kuin normaalisti. Lisäksi olen ollut ahdistuneempi. Tämän huomasin tosi hyvin viime hammaslääkäri kerrasta. Olin jo päässyt eroon hammaslääkäri pelostani, mutta se tuli takaisin voimakkaampana. Miulla on olllut päänsärkyjä ja jännitän taas miun hartioita. Miun kurkku on ollut pitkän aikaa kipeä. Miulla on ollut koti-ikävä ja olen ollut yksinäinen. Puhun tästä suht avoimesti, koska miusta tässä ei ole mitään hävettävää. Tämä on aivojen luonnollinen reaktio uuteen tilanteeseen. Mie hyväksyn tämän ja sen, että kun miun aivot tottuu, elämä taas normalisoituu. Siinä vaan kestää jonkun aikaa.